In dit rapport beschrijft RIGO aan de hand van literatuuronderzoek en vier cases hoe fietsparkeren geregeld kan worden bij nieuwe binnenstedelijke woningbouwlocaties. Ook geeft het inzicht in wat de baten en lasten van fietsparkeren zijn voor de verschillende partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van woonlocaties.
Het doel van de publicatie is meer inzicht in de werkwijze, drijfveren, (ontwerp)keuzes en ervaringen van zowel gemeenten als marktpartijen bij de realisatie van fietsparkeerfaciliteiten in binnenstedelijke ontwikkellocaties. We gaan in op:
> Een uiteenzetting van de tools en instrumenten die worden gebruikt om te sturen op de realisatie van fietsparkeervoorzieningen.
Gemeenten gebruiken in meer of mindere mate tools en (sturings-)instrumenten om te sturen op de realisatie van fietsparkeervoorzieningen. Hoe worden deze tools en instrumenten gebruikt bij gebiedsontwikkeling op binnenstedelijke ontwikkellocaties, wie is daarbij (op welk moment) betrokken en hoe doeltreffend is de eventuele sturing? We gaan in op de ervaringen en ontwikkelingen afgelopen vijf jaar
> Fietsparkeren: een baat of een last voor de betrokken partijen?
Hoe gaan de verschillende partijen die bij het ontwikkelen van een nieuwe binnenstedelijke woonlocaties betrokken zijn (gemeente, ontwerper/ architect, ontwikkelaar) om met het inpassen en vormgeven van fietsparkeren? Voor wie een baat of een last? Worden fietsparkeerplekken-/voorzieningen bijvoorbeeld door marktpartijen (alleen) gezien als kostenpost? Of juist als baat nu minder autoparkeerplekken gerealiseerd hoeven worden?
> De vervolgvraag: hoe verder?
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ; Tour de Force; CROW