Gepubliceerd op:

Dit roept de vraag op welke (doel)groepen Lelystad kan aantrekken. Want het mag dan zo zijn dat Nederland, en dan zeker de Metropoolregio Amsterdam (MRA), kampt met een enorm woningtekort, dat wil nog niet zeggen dat Lelystad voor iedereen een logisch alternatief is.

De vergeten doelgroep

Na het bestuderen van talrijke onderzoeksrapporten en van het concurrerende planaanbod springt één doelgroep er uit als bij uitstek kansrijk, te weten jonge (aanstaande) gezinnen. Dit is een groep die momenteel overal over het hoofd wordt gezien.

Wie een nieuwbouwhuis zoekt in de MRA heeft de komende jaren, enigszins gechargeerd, de keuze uit kleine appartementen of nog kleinere appartementen. Alsof er louter alleenstaanden in de markt zijn met een stedelijke woonvoorkeur. Niets is minder waar. In het naburige Almere staat een heel nieuwe generatie klaar, opgegroeid met als referentie een rijtjeshuis met gratis parkeren voor de deur als standaard woonvorm. Een ‘grote mensenhuis’ zou lokale makelaar Alex van Keulen zeggen. En in Amsterdam stikt het van de jonge stellen, vaak opgegroeid buiten de stad, die hun krappe appartement en het stadse leven zijn ontgroeid.

Het kan in Lelystad

Lelystad is in staat om deze doelgroep een product te bieden dat vrijwel nergens in de MRA meer wordt gebouwd, namelijk betaalbare eengezins-koopwoningen in een suburbane omgeving. Eenmaal binnen kunnen gevorderde gezinnen dan na een tijdje doorstromen naar duurdere, grotere gezinswoningen en plaats maken voor nieuwe instroom.

Maar wacht even, staat Lelystad niet al vol met eengezinswoningen? Inderdaad, dit onderdeel van de strategie – er is meer – klinkt als meer van hetzelfde. Het is ook niet zonder risico op de lange termijn. Maar de komende jaren is het wel een unique selling point. De bestaande voorraad blijft voorlopig bezet. En voor krappe appartementen komen mensen niet naar Lelystad. Die kunnen ze overal krijgen.